Hjälp med nybygge med ett "framtidssäkrat" chassi & fläktar (helst utan RGB).

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det bästa 'budget' chassit på marknaden så är det Montech Air Base 903 för runt 700kr som gäller, du kan dubbla den summan och fortfarande inte hitta något bättre.

Byggde nyligen ett system i en Fractal North XL och kvaliteten var inte bättre än Montech chassit, och det för TRE ggr så mycket pengar. Inget som imponerade direkt.

Är du ute efter prisvärda chassi fläktar så är Arctic Cooling P14 PST ett bra val (finns som value pack 5st för runt 400kr) finns också en fläkt hub från Arctic för runt 70kr.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ända att tänka på med AMD cpuer är att minnet är med på moderkortets qvl lista då AMD har varit lite sådär med stöd för minnen, har blivit otroligt mycket bättre sen release men inte värt att chansa enligt mig. Sen angående pci-e 5.0, sure är säkert en förmån, men inget du förmodligen någonsin kommer märka av då vi aldrig har gjort det hitils sen första generationen kom.
Ända jag brukar rekommendera är att undvika gigabyte (dom har haft problem inom bolag ganska ofta senaste åren) sen bara välja ett moderkort med någorlunda biffig vr sen B650 eller x670 chipset för runt 2000-25000kr, allt över är bara pengar i sjön för lull lull.

Okej men i absolut värsta fall så går det att köpa usb kort och peta in om det skulle behövas eller varför inte bara en hubb som kan få ligga bakom datorn?

Nu valde jag just de chassit då jag själv har de samt byggde nyligen en polares dator med en 7800x3d och ett 4080 super i ett och vi är båda toknöjda just nzxt h6 är ett av dom bättre chassina på marknaden när de kommer till luftflöde om man kan leva med att det är lite bredare, samt har gott om plats kvar i min dator och då är mitt 7900xt inte direkt litet men otroligt prisvärt!
<Uppladdad bildlänk>

Skippar chassi och lägger 25k på moderkort..

Skämt åsido, då kollar jag vidare även på moderkort - tar till mig att pcie 5 inte bör prioriteras, och ser till att välja minne som passar enligt qvl.

Hubb fungerar egentligen, men jag föredrar mer permanenta lösningar så kabeldragningen blir "snygg" då datorn är placerad i vardagsrummet.

Nzxt verkar ju precis som du säger vara väldigt bra på luftflöde, så jag har kollat lite mer på deras produkter generellt.
Har dock läst några kommentarer om att det blir en del damm i chassit, har du någon erfarenhet av det?

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Inte vad jag kan komma på, förutom just pcie 5 kompatibilitet som redan har avhandlats.. tror inte du ska gå lägre än B650 dock, då har jag för mig det börjar komma restriktioner och begränsningar i bandbredd på moderkortet mm.
För amd är såvitt jag vet nya freezer III bättre, och om intropriserna finns kvar kan de ev även vara billigare

Tack!
Jo, det känns ju ovärt att gå ner alldeles för mycket när jag ändå har budget för det.

Freezer III verkar vara samma pris vid snabb anblick, så det blir den istället.
Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Om du vill ha det bästa 'budget' chassit på marknaden så är det Montech Air Base 903 för runt 700kr som gäller, du kan dubbla den summan och fortfarande inte hitta något bättre.

Byggde nyligen ett system i en Fractal North XL och kvaliteten var inte bättre än Montech chassit, och det för TRE ggr så mycket pengar. Inget som imponerade direkt.

Är du ute efter prisvärda chassi fläktar så är Arctic Cooling P14 PST ett bra val (finns som value pack 5st för runt 400kr) finns också en fläkt hub från Arctic för runt 70kr.

Tar hellre ett lite större och dyrare chassi som jag kan få till ett bra luftflöde i och behålla i många år framöver.
Blev rekommenderad Montech Air 903 Max rätt tidigt i tråden, och från allt jag läst om den så är det ett lysande köp.
Men med det sagt så är min magkänsla att jag kommer ångra mig om jag inte tar ett full-tower då det ändå är något jag förhoppningsvis ska dras med i åratal då jag vill slippa byta chassi när det är dags för en uppgradering.

Har inte kollat så mycket på fläktar än, men det lilla jag läst är att Phantec (specifikt T30) eller Noctua är "bäst".
Betydligt dyrare dock, men precis som med chassi så jag tar hellre riktigt bra komponenter än riktigt prisvärda.
Är det stor skillnad på de du länkade och Phantec/Noctua?

Tack på förhand!

Permalänk

Hej!
Drog in tjejen i detta också, då hon kommer dras med datorn (i synfältet i alla fall) - så det blir ett chassi som "kan stå framme" även om det är lite mindre än vad jag kanske önskade.

Ni övertalade mig att byta till AMD i CPU, så är spänd på att se hur den presterar jämfört med Intel som jag alltid har kört.

Passade dock på att höfta med lite nya fläktar som många rekommenderat på flera håll online.
Tog dessutom ett dyrare moderkort ändå för att slippa USB-hubbar - även om jag inte kommer få in allt samtidigt ändå.
Har ju pengar över jämfört med de första två jag satte ihop - så det kan bli en uppgradering av VR-setupen också, så då hamnar USB situationen är under kontroll i alla fall.

Udda grej angående qvl på RAM och moderkortet är att på g.skills hemsida så står det att dessa ddr5 fungerar med det moderkortet. Men på MSIs hemsida så finns inte den modellen med - enligt några engelska forumposter jag hittade så är dock flare x5 samma som z5 neo - men det är olika kylflänsar på dem.
Har någon stött på samma problem och har insyn i om det faktiskt fungerar hade jag varit tacksam för det! (Skippar som sagt helst all RGB)

Klev ner på AIO till 360 - även om luftkylning verkar vara bra nog för AMD så kändes det smidigt att placera denna i toppen.

Tänker att jag väntar till helgen innan jag börjar beställa, då jag gärna tar några rundor till med tankar kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Skippar chassi och lägger 25k på moderkort..

Skämt åsido, då kollar jag vidare även på moderkort - tar till mig att pcie 5 inte bör prioriteras, och ser till att välja minne som passar enligt qvl.

Hubb fungerar egentligen, men jag föredrar mer permanenta lösningar så kabeldragningen blir "snygg" då datorn är placerad i vardagsrummet.

Nzxt verkar ju precis som du säger vara väldigt bra på luftflöde, så jag har kollat lite mer på deras produkter generellt.
Har dock läst några kommentarer om att det blir en del damm i chassit, har du någon erfarenhet av det?

Ja men precis, skulle säga som så att kan man få PCI-E 5 med moderkort som täcker ens andra krav för säg max någon hundralapp mer än ett med PCI-E 4 så sure, men betala 1000kr eller mer extra för PCI-E 5 är nog bara slöseri.

Som här om antal USB portar är viktigt och man behöver minst 7st
https://www.inet.se/produkt/1904128/msi-b650-gaming-plus-wifi 2200kr
https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga... 2700kr

Skulle inte påstå att strix kortet är värt 500kr mer bara för PCI-E 5, då är det mer värt att kanske bumpa upp chassit med 500kr eller kanske ett lite bättre nätagg.

Angående NZXT chassit så går det att se på bilden att just H6 iallafall drar in en del damm ja! Mycket då fläktarna i "fronten" inte har något ordentligt filter, och i mitt fall är jag tyvärr ganska dålig på att plocka loss panelen och göra rent den. Dock är panelerna helt underbara på chassit, bara att rycka loss och sitter ändå riktigt bra

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja men precis, skulle säga som så att kan man få PCI-E 5 med moderkort som täcker ens andra krav för säg max någon hundralapp mer än ett med PCI-E 4 så sure, men betala 1000kr eller mer extra för PCI-E 5 är nog bara slöseri.

Som här om antal USB portar är viktigt och man behöver minst 7st
https://www.inet.se/produkt/1904128/msi-b650-gaming-plus-wifi 2200kr
https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga... 2700kr

Skulle inte påstå att strix kortet är värt 500kr mer bara för PCI-E 5, då är det mer värt att kanske bumpa upp chassit med 500kr eller kanske ett lite bättre nätagg.

Angående NZXT chassit så går det att se på bilden att just H6 iallafall drar in en del damm ja! Mycket då fläktarna i "fronten" inte har något ordentligt filter, och i mitt fall är jag tyvärr ganska dålig på att plocka loss panelen och göra rent den. Dock är panelerna helt underbara på chassit, bara att rycka loss och sitter ändå riktigt bra

Tack!
Det blev ett litet kliv upp i pris på moderkort, då jag gärna vill ha åtminstone 3st m2. Samt undvika Intels ethernet som bråkat mycket på nuvarande moderkort ASUS ROG STRIX Z490-F - har läst flertal poster om att det fortfarande kan vara mycket strul med Intels även på nya moderkort.

Blev att jag i princip bara kollade på antal M2 & USB rear, samt att det inte är Intels ethernet.

Såg nu när jag faktiskt klickade in på bilden att det var lite damm.
Är ju väldigt bekväm (lat är nog mer korrekt), så vill ju städa så lite som möjligt.
Chassi var jag dum nog att blanda in tjejen, då datorn är väl synlig i lägenheten då den står i vardagsrummet.
Det lutar nog åt en North XL ändå för att behålla hemfriden - men skulle det fungera dåligt så får jag väl använda det chassit till en "TV-dator", alternativt se om jag kan grotta ner mig lite och använda den för PLEX.
Då får jag nog flytta in speldatorn och kringutrustningen till gästrummet.

Det jag nu landat i totalt är detta:

Har redan beställt CPU, Extra fläktar, CPU-kylaren, PSU & m2 då dessa var sänkta i pris.
CPU är den enda som verkar gått upp i pris än så länge, fick den för 3950kr på amazon.
Sneglade lite på Freezer III 420 som var billigare (990kr) - men då chassit inte är valt än så kändes det tryggare med 360 som kommer passa toppmonterat i vilket chassi det än blir.

Så det som är kvar är moderkort, RAM & chassi.
Chassi som var min första prio blir nog det sista jag köper, då beslutsångesten är rätt stor på just detta.

Känns som att jag prickat "rätt" ändå efter all hjälp här, så jag inte lagt allt för mycket pengar på onödiga saker.
Eventuellt fläktar då, men det känns som "en piss i havet" när maxbudgeten var på 40k.
Har kollat så RAM & moderkortet ser rätt ut på QVL hos både g.skills & MSI.

Märkte dock att flare x5 från g.skill (som jag kollade på först) hade moderkortet med i sin QVL, men moderkortet hade inte med just den modellen i sin QVL - så då bytte jag till Z5 Neo istället.
Vågade inte chansa, då jag inte orkade med eventuella problem - men för nyfikenhetens skull tror du att det hade fungerat ändå? Trots att den bara var med på ena sidans QVL?
Länk till flare x5: https://www.gskill.com/product/165/396/1691400033/F5-6000J304...

CPU kommer förresten inte förrän 20/05 - så jag har en stund till på mig att välja de sista delarna.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack!
Det blev ett litet kliv upp i pris på moderkort, då jag gärna vill ha åtminstone 3st m2. Samt undvika Intels ethernet som bråkat mycket på nuvarande moderkort ASUS ROG STRIX Z490-F - har läst flertal poster om att det fortfarande kan vara mycket strul med Intels även på nya moderkort.

Blev att jag i princip bara kollade på antal M2 & USB rear, samt att det inte är Intels ethernet.

Såg nu när jag faktiskt klickade in på bilden att det var lite damm.
Är ju väldigt bekväm (lat är nog mer korrekt), så vill ju städa så lite som möjligt.
Chassi var jag dum nog att blanda in tjejen, då datorn är väl synlig i lägenheten då den står i vardagsrummet.
Det lutar nog åt en North XL ändå för att behålla hemfriden - men skulle det fungera dåligt så får jag väl använda det chassit till en "TV-dator", alternativt se om jag kan grotta ner mig lite och använda den för PLEX.
Då får jag nog flytta in speldatorn och kringutrustningen till gästrummet.

Det jag nu landat i totalt är detta:
https://komponentkoll.se/bild/rscsa.png
Har redan beställt CPU, Extra fläktar, CPU-kylaren, PSU & m2 då dessa var sänkta i pris.
CPU är den enda som verkar gått upp i pris än så länge, fick den för 3950kr på amazon.
Sneglade lite på Freezer III 420 som var billigare (990kr) - men då chassit inte är valt än så kändes det tryggare med 360 som kommer passa toppmonterat i vilket chassi det än blir.

Så det som är kvar är moderkort, RAM & chassi.
Chassi som var min första prio blir nog det sista jag köper, då beslutsångesten är rätt stor på just detta.

Känns som att jag prickat "rätt" ändå efter all hjälp här, så jag inte lagt allt för mycket pengar på onödiga saker.
Eventuellt fläktar då, men det känns som "en piss i havet" när maxbudgeten var på 40k.
Har kollat så RAM & moderkortet ser rätt ut på QVL hos både g.skills & MSI.

Märkte dock att flare x5 från g.skill (som jag kollade på först) hade moderkortet med i sin QVL, men moderkortet hade inte med just den modellen i sin QVL - så då bytte jag till Z5 Neo istället.
Vågade inte chansa, då jag inte orkade med eventuella problem - men för nyfikenhetens skull tror du att det hade fungerat ändå? Trots att den bara var med på ena sidans QVL?
Länk till flare x5: https://www.gskill.com/product/165/396/1691400033/F5-6000J304...

CPU kommer förresten inte förrän 20/05 - så jag har en stund till på mig att välja de sista delarna.

Tack igen!

De flesta RAM-kits funkar nuförtiden med nyare BIOSar. Varit mer strul innan.

Med det sagt så har jag installerat 3st datorer med 7800X3D och B650 Tomahawk.

Min egna har G.skill NEO. Funkar nu galant. En av polarna har med G.skill Flare FX5. Den datorn funkar men pga dålig BIOS-version kör han dom faktiskt i stock just nu. Vi (han ) har varit för lata att installera nytt BIOS för att få stabila minnen. Vi hade båda problem med samma BIOS-version förut. Problemet löste sig för mig när jag fixade nytt BIOS, så borde bli likadant för honom när vi får tummen ur.

Den andra polarn kör Corsair Vengeance 6000/CL36 och den datorn startade faktiskt snabbast av dom alla.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

De flesta RAM-kits funkar nuförtiden med nyare BIOSar. Varit mer strul innan.

Med det sagt så har jag installerat 3st datorer med 7800X3D och B650 Tomahawk.

Min egna har G.skill NEO. Funkar nu galant. En av polarna har med G.skill Flare FX5. Den datorn funkar men pga dålig BIOS-version kör han dom faktiskt i stock just nu. Vi (han ) har varit för lata att installera nytt BIOS för att få stabila minnen. Vi hade båda problem med samma BIOS-version förut. Problemet löste sig för mig när jag fixade nytt BIOS, så borde bli likadant för honom när vi får tummen ur.

Den andra polarn kör Corsair Vengeance 6000/CL36 och den datorn startade faktiskt snabbast av dom alla.

Läst att många har löst sina problem när de flashat BIOS, men det är ju inga garantier att det fungerat bra.

Vilken modell av NEO är det du har?
Samma som jag plockat till detta bygge?
https://www.gskill.com/product/165/393/1665020366/F5-6000J304...
Hade varit rätt skönt att välja en som blivit testad!

Verkar som att jag gjorde rätt val att byta bort flare x5, priset var ju i och för sig nästan samma så kostnadsmässigt spelade det ju ingen roll.

Är det stor skillnad på g.skill och corsair när det gäller uppstart av datorn?
Eller hur mycket tidsbesparing handlar det om?
Spelar ingen större roll egentligen då jag är så van vid mitt skitkort som 9 av 10 gånger startar utan internet (trots ändringar i power management på ethernet).
Då får man snällt starta om datorn en gång, så fungerar det felfritt tills nästa gång.
Sjukt irriterande, men får ju någon extraminut att hämta vatten och gå på toa innan jag sätter mig och spelar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Läst att många har löst sina problem när de flashat BIOS, men det är ju inga garantier att det fungerat bra.

Vilken modell av NEO är det du har?
Samma som jag plockat till detta bygge?
https://www.gskill.com/product/165/393/1665020366/F5-6000J304...
Hade varit rätt skönt att välja en som blivit testad!

Verkar som att jag gjorde rätt val att byta bort flare x5, priset var ju i och för sig nästan samma så kostnadsmässigt spelade det ju ingen roll.

Är det stor skillnad på g.skill och corsair när det gäller uppstart av datorn?
Eller hur mycket tidsbesparing handlar det om?
Spelar ingen större roll egentligen då jag är så van vid mitt skitkort som 9 av 10 gånger startar utan internet (trots ändringar i power management på ethernet).
Då får man snällt starta om datorn en gång, så fungerar det felfritt tills nästa gång.
Sjukt irriterande, men får ju någon extraminut att hämta vatten och gå på toa innan jag sätter mig och spelar i alla fall.

Här är det kittet jag har: https://www.gskill.com/product/165/393/1661410171/F5-6000J303... , Det skiljer sig något i timings. Nu har jag inte gått in djupare på de allra finaste detaljerna men det borde vara samma fast större kapacitet bara. Ibland är det olika fabrikat på minnesmodulerna mellan RGB-versionen och icke-RGB o.s.v.. Man får vara med på vad dom faktiskt använt.

Som sagt tror jag Flare FX5-kitet kommer funka (och när jag säger funka så menar jag EXPO-profilen) också när vi uppdaterar BIOS, önskar att jag hade infon på det, men det borde vara lugnt efter som båda han och jag hade exakt samma problem med den BIOS-versionen. Program i Windows dog av sig självt utan någon form av meddelande. Samt att hans startup var väldigt långsam med den BIOS-versionen. Tog 10 minuter första gången den skulle startas. Så det är väl den enda skillnaden jag sett hittils, att min startar snabbare även med samma BIOS. Har ingen info på hur den kommer vara med nytt BIOS.

Tror Corsair-kittet startar snabbast för det är slappare timings, men det får någon annan svara på. Kanske är något annat.

I vilket fall tror jag det kommer vara lugnt med vad du än väljer. AM5 kör minnesträning varje uppstart om du inte har Memory Context Restore på i BIOS, och det tar en liten stund med vilket kit du än har. Tror det tar 1 min för min dator att starta från att trycket på knappen till inlogget i Windows. Halverar nog tiden med Memory Context Restore på, men så bråttom har jag inte med uppstarten. Memory training är bäst att ha på för stabilitet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Här är det kittet jag har: https://www.gskill.com/product/165/393/1661410171/F5-6000J303... , Det skiljer sig något i timings. Nu har jag inte gått in djupare på de allra finaste detaljerna men det borde vara samma fast större kapacitet bara. Ibland är det olika fabrikat på minnesmodulerna mellan RGB-versionen och icke-RGB o.s.v.. Man får vara med på vad dom faktiskt använt.

Som sagt tror jag Flare FX5-kitet kommer funka (och när jag säger funka så menar jag EXPO-profilen) också när vi uppdaterar BIOS, önskar att jag hade infon på det, men det borde vara lugnt efter som båda han och jag hade exakt samma problem med den BIOS-versionen. Program i Windows dog av sig självt utan någon form av meddelande. Samt att hans startup var väldigt långsam med den BIOS-versionen. Tog 10 minuter första gången den skulle startas. Så det är väl den enda skillnaden jag sett hittils, att min startar snabbare även med samma BIOS. Har ingen info på hur den kommer vara med nytt BIOS.

Tror Corsair-kittet startar snabbast för det är slappare timings, men det får någon annan svara på. Kanske är något annat.

I vilket fall tror jag det kommer vara lugnt med vad du än väljer. AM5 kör minnesträning varje uppstart om du inte har Memory Context Restore på i BIOS, och det tar en liten stund med vilket kit du än har. Tror det tar 1 min för min dator att starta från att trycket på knappen till inlogget i Windows. Halverar nog tiden med Memory Context Restore på, men så bråttom har jag inte med uppstarten. Memory training är bäst att ha på för stabilitet.

Har jag förstått det rätt så spelar timings inte någon större roll om man inte vill jaga någon enstaka procent bättre prestanda?
Är personligen inget fan av RGB i själva datorn så har försökt undvika de modellerna.

Jag kör nog vidare med de "säkra" z5 neo som jag valt, och blir det problem så går det ju att få hem nya på någon dag.

Aha, har bara sett att Memory Context Restore var nämnt i några trådar men har inte riktigt fattat varför den gjorde uppstart snabbare.
Uppstart på någon minut kan jag leva med, så låter den funktionen vara avaktiverad i så fall.

Jag klurar lite till på om jag byter till Corsairs RAM, men förutom det och valet av chassi så känns bygget ändå rätt komplett nu!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Har jag förstått det rätt så spelar timings inte någon större roll om man inte vill jaga någon enstaka procent bättre prestanda?
Är personligen inget fan av RGB i själva datorn så har försökt undvika de modellerna.

Jag kör nog vidare med de "säkra" z5 neo som jag valt, och blir det problem så går det ju att få hem nya på någon dag.

Aha, har bara sett att Memory Context Restore var nämnt i några trådar men har inte riktigt fattat varför den gjorde uppstart snabbare.
Uppstart på någon minut kan jag leva med, så låter den funktionen vara avaktiverad i så fall.

Jag klurar lite till på om jag byter till Corsairs RAM, men förutom det och valet av chassi så känns bygget ändå rätt komplett nu!

Tack för hjälpen!

För X3D-processorer så spelar RAM rätt liten roll, ja. Det handlar om ytterst få % i skillnad mellan de olika kiten. Försök få 6000MHz i alla fall, sen timings spelar mindre roll. Annan sak om du har en "vanlig" processor utan 3D-cache, eller någon processor från Intel, då är det värt att ta något i sweetspoten. Sweetspoten för AMD är 6000MHz/CL30.

Lycka till! Kommer nog gå hur bra som helst hur du än gör.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

För X3D-processorer så spelar RAM rätt liten roll, ja. Det handlar om ytterst få % i skillnad mellan de olika kiten. Försök få 6000MHz i alla fall, sen timings spelar mindre roll. Annan sak om du har en "vanlig" processor utan 3D-cache, eller någon processor från Intel, då är det värt att ta något i sweetspoten. Sweetspoten för AMD är 6000MHz/CL30.

Lycka till! Kommer nog gå hur bra som helst hur du än gör.

Missade att slänga in AMD i den första meningen, men då fick jag ju i och för sig ännu ett fint förklarande svar.

Hade aldrig vågat mig på att köra AMD utan inspelen från alla här på forumet.
Väldigt mycket att tänka på jämfört hur det varit med Intel de senaste 15 åren jag byggt eller uppgraderat dator.
Det känns betydligt tryggare nu, så tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du laddar ner manualen till moderkortet du kommer att bestämma dig för innan du beställer det.

Anledningen är att kolla ifall några / vilka PCIE / NVMe som krockar med varandra?

Det kan vara så att om du använder alla NVMe platser att någon PCIE kontakt kopplas ifrån eller att någon USB grupp inte är aktiv samtidigt.

Vill mest slänga med detta innan du beställer MB så att du inte blir besviken när du får hem det och ska använda det till 100% och ser att saker blir inaktiva om du använder andra saker.

Nu är ju moderkorten du tittar på någon generation nyare än det jag har så de har kanske löst det så att allt är tillgängligt alltid.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.